Monday, December 13

Kembali Ke Rasa Asal

kali ini aku ingin berkongsi sekelumit perasaan yang menjengah di hati setiap hari
aku
noor albaniah mahat

Rasa Asal Pertama

Idea untuk entri ini tercetus selepas selesai aku makan

;

sebiji burger daging special

;

Bukan dari lagu faizal tahir

;

Tidak juga ketahui apa kaitannya

;

Tapi inilah yang ingin diceritakan pada kali ini

;

Mungkin kerana di sana aku selalu makan burger ?

;

Atau mungkin

;

Teman-temanku di sana gemar dan suka makan burger ?

;

Tak tahu

;

Sememangnya aku sendiri tak tahu apa kaitannya



Setelah beberapa bulan

;

Hampir 7 bulan

;

Cuti dan latihan amali

;

7 bulan jugalah aku berada di KL bersama keluarga

;

7 bulan jugalah suasana rumsis aka hostel ditinggalkan

;

7 bulan jugalah aku merindui suasana pembelajaran di sana

;

Inikah yang akan dirasai selepas konvo nanti ?


Ya

;

inilah yang akan dirasai apabila sudah berada dalam dunia pekerjaan nanti

;

secara jujur

;

Belajar

;

bukanlah sesuatu yang paling aku minat

;

Tetapi

berada dalam suasana belajar itu yang sangat aku suka

;

Belajar beramai-ramai

;

Pensyarah dihadapan bercakap

;

bercakap dan terus bercakap

;

Aku dibelakang

;

kadang kadang dengar

;

Kadang kadang tidak

;

Kadang kadang menyoal

;

Kadang kadang tak peduli

;

Kadang kadang menguap

;

Kadang kadang serius memandang hadapan

;

Mengangguk

;

Menggeleng

;

Senyum faham

;

Berkerut tak faham


amin . mirul . pian . gjul . azan . afy

ieka . ajar . taklong . sad . mawa . kina

;

Itulah yang paling dirindukan aku

;

Berada dalam satu kelas

;

Seramai 13 orang memang tidak ramai

;

Tp inilah rakan-rakan sekelasku

;

Teringat kembali kata-kata nasihat dari pensyarah ’garang’

;

Ustaz Zulkifli

;

”awak tidak ramai , jadi bantulah kawan-kawan awak supaya tidak akan berkurang”

;

Aku sendiri tidak pasti samada nasihat itu diguna pakai oleh kami semua atau tidak

;

Alhamdulillah , sehingga semester terakhir yang akan datang

;

Kami semua masih disatukan oleh Allah

;

Semuanya berjaya meluluskan diri untuk berada di semester yang sama

;

Untuk konvo bersama-sama

;

Bergantung pada semester terakhir yang akan datang

;

Perasaan ?

;

Ada yang kata

;

rasa kasih dan sayang tidak perlu diungkap melalui kata kata

;

Kerana kelakuan mencerminkan segalanya

;

Tetapi

;

kadang kadang juga rasa kasih dan sayang tidak dapat ditunjukkan melalui kelakuan.

;

Hanya dapat diungkap dan ditulis sebagai luahan hati

;

Hati yang ikhlas

;

Hati yang tulus

Kata-kata yang manis tentang persahabatan

;

Memang mudah diungkapkan

;

Memang mudah di catatkan

;

Memang mudah di ’tag’ kan

;

Memang mudah ditujukan

;

Tetapi

;

Adakah kita benar-benar faham ?

;

Erti persahabatan yang sebenar

;

adalah terletak di hati dan kotak fikiran masing-masing

;

Setia ?

;

Jujur ?

;

Handsome dan cantik ?

;

Kaya ?

;

Bergaya ?

;

Terpulang pada hati masing masing

;

Bagiku

;

Persahabatan di dalam kelas seharusnya

;

Berkomunikasi dengan baik

;

Cuba memahami dengan baik

;

Berfikiran positif

;

Ikhlas mendengar bukan untuk dicanang pada orang lain

;

Bercakap benar

;

Berbincang dengan efektif

;

Sememangnya

;

Bila berjumpa

;

Tidak dapat berkomunikasi dengan baik

;

Tidak dapat memahami rakan dengan baik

;

Tidak dapat memutuskan sesuatu dengan baik

;

Hanya segelintir saja yang boleh aku terima dengan baik

;

Mungkin kesilapan berada pada diriku

;

Dan mungkin pada rakanku

;

Adat

;

Itu semua adat

;

Dan kebiasaan apabila berada di dalam satu kelas

;

Yang penting

;

Beralah

;

bertolak ansur

;

Dan semuanya akan kembali normal

;

Ya Allah , permudahkanlah segala urusan kami pada semester yang akan datang ini .

kuatkanlah kami untuk menghadapi cabaran pada sem terakhir ini .

semoga kami bersama-sama berjaya di dunia dan akhirat .

Semoga Allah memakbulkan doaku ini .


Rasa Asal Kedua

Mungkin juga aku rindukan

;

Suasana ini !

Berseronok

;

Gelak ketawa

;

Membuat perkara-perkara pelik

;

Membuat perkara gila

;

Membuat orang terpekik

;

’ hoi ! mabuk ke ?!! ’

;

Atau membuat pintu rumah ditampal nota ?

;

’dilarang membuat ampaian baju di pokok-pokok’

;

Jatuh sana dan sini

;

MasyaAllah , ape ni ?? haha !

;

Tp mereka inilah yang

;

Menghilangkan stress

;

Membuat aku ketawa

;

Membantu disaat susah


Ya , memang hanya mereka berdua

mereka berdua yang kekal di saat getir
bukan hanya di saat gembira

nur ashura borhan aka taklong
;
ya , dia .
;
memang dia yang cantik manis ini
;
satu-satunya kawan yang berperangai brutal yang aku ada
;
tapi dalam hati ade taman !
;
dia sentiasa menjadi orang yang jujur
;
merendah diri
;
sentiasa mengambil berat
;
menjaga
;
pemurah
;
memberi nasihat
;
sempurna
;
spy mama aku 'ishhh !!'
;
yang pasti , aku akan berkawan dengan dia
sampai bila-bila

InsyaAllah


si ayu , lembut (alol0lo)
siti mawahidah zainol
;
ayu kan ? sopan .
;
susah nak memahami dia pada mulanya
;
perangai ?
;
langsung tak sesuai dengan aku
;
sopan vs gedik
;
boleh ?
;
boleh , memang boleh bila aku dah berkawan dengan dia
;
sangat memahami aku
;
sabar dengan kerenah aku
;
penyayang
;
sangat baik hati
;
kurus
;
tapi kuat makan
;
sumpah aku cemburu !

(^_^)

hm . ya ,
sudah sangat pasti .
mereka-mereka di atas ini yang buat aku sangat rindukan KUIM.
terima kasih semua , di atas persahabatan , kenangan , memori suka duka ,
pengajaran dan senyuman yang korang telah berikan pada Nia
Nia sayang sangat kat korang semua.
serious :)


2 comments:

  1. kembali ke rasa asal?

    hope ta lupa aku syg ,
    hope dpt survive dgn baik for a new semester bebi,

    please kwn2 nia ,, jage kan dba utk nia ea :))

    pix lawa sgt syg, aku suda curik, yea!!!

    ReplyDelete
  2. ok dba..mawa akn jg nia baek2 :)

    ReplyDelete